czwartek, 17 sierpnia 2017

"Akcja adapatacja" Agnieszka Stein


Dziś kolejny wpis książkowy. Tym razem będzie o książce "Akcja adaptacja" Agnieszki Stein, wyd. Mamania. Pozycji, która dotyka tematu adaptacji przedszkolnej. W końcu wrzesień już za pasem
i pewnie niejeden rodzic zastanawia się jak to będzie.

Po co w ogóle pisać i mówić o adaptacji do przedszkola? Po pierwsze dlatego, że etap przedszkolny jest w życiu naszych dzieci całkiem ważną sprawą. Taką, która może przynieść wiele dobrego, ale też taką, która jest dla dzieci ogromnym wyzwaniem. W końcu przedszkole jest często pierwszym miejscem w którym dzieci budują relacje z nowymi osobami, właściwie bez udziału bliskich. I to jak adapatacja będzie wyglądać w dużym stopniu może decydować o tym na ile bezpiecznie będzie czuło się dziecko, na ile będzie korzystać z tego co niesie ze sobą przedszkolna rzeczywsistość, też na ile chętnie (lub niechętnie) będzie tam chodzić. Po drugie dlatego, że rodzice mogą zrobić całkiem sporo aby ułatwić dzieciom łagodne przejście przez etap początków przedszkola, a chyba jeszcze więcej, by wspierać je w mierzeniu się z sytuacjami trudnymi, które mogą i pewnie będą się pojawiać w życiu przedszkolaka.

Autorka opowiada o tym, co jest potrzebne przedszkolakom do tego by dobrze się rozwijały
i odczarowuje wiele powszechnych przekonań dotyczących tego tematu. Co więc jest potrzebne przedszkolakom? Edukacja na najwyższym poziomie? Bogata oferta zajęć dodatkowych? Hm... niekoniecznie. Oto zebrane w książce wnioski z badań dotyczących tego co najbardziej wspiera rozwój dzieci w ogóle (i warto zwrócić uwagę/dopytać na ile te aktywności są brane pod uwagę
w przedszkolach do których wybierają się nasze dzieci):

  • czas na świeżym powietrzu, kontakt z przyrodą,
  • swobodny ruch i doświadczanie swojego ciała w różnych sytuacjach,
  • swobodna zabawa,
  • zabawy związane z kontaktem fizycznym, siłowanki,
  • dobre, bogate, bezpieczne relacje,
  • różnorodne doświadczenia społeczne,
  • brudzenie się i doświadczenia ze zmysłami,
  • udział w aktywnościach domowych, typu sprzątanie, gotowanie,
  • aktywności związane z tworzeniem i twórczością,
  • rozwijanie swoich pasji i zainteresowań,
  • przestrzeń na zdobywanie kolejnych kompetencji w zakresie samodzielności, samoobsługi, i wiary w swoje możliwości.

Książka nie jest zbiorem wytycznych dotyczących tego co rodzice powinni robić a czego nie robić posyłając swoje pociechy do przedszkola. Opisuje ona raczej obszary na które mogą oni zwrócić uwagę, zastanowić się czy są dla nich ważne. I w wielu kwestaich podpowiada im, co mogą zrobić by w konkretnych sytuacjach wspierać swoje dzieci. Towarzyszy nam ona od etapu podejmowania decyzji o zapisaniu dziecka do przedszkola, poprzez jego wybór, okres oswajania się dziecka i rodziców z nowym miejscem, oraz życia przedszkolnego i tego wszystkiego co się z nim wiąże. Książka poszerza obszar rozumienia, zachęca do szukania strategii, które w największym stopniu będą zaspokajać potrzeby i rodzców i dzieci. Prowokuje  do zadawania pytań dotyczących tego co jest dla nas ważne w tej konkretnej sytuacji. Pomaga też odpowiedzieć na wiele pytań:
  • Czy przedszkole jest nam i naszym dzieciom potrzebne w tym konkretnym momencie naszego życia? Co może nam ono dać?
  • Kiedy posłać to konkretne dziecko do przedszkola?
  • Jakie przedszkole wybrać? Na co zwrócić uwagę?
  • Jakie znaczenie dla rozwoju dzieci mają  różne warianty organizacji opieki z którymi mogą zetknąć się rodzice (grupy jedno- czy różnowiekowe, jak dużo zajęć dodatkowych i jakie to ma znaczenie, ile czasu na świeżym powietrzu, ile czasu na swobodną zabawę, jak wygląda adaptacja, czy przedszkole stosuje kary i nagrody, jak wygląda komunikacja z rodzicami)?
  • O co warto zadbać w okresie adaptacji? Jak wspierać dziecko w budowaniu poczucia bepieczeństwa? Jak zadbać w tym okresie o siebie? Co można zrobić w sytuacji przedłużających się trudności?
  • O co warto zadbać w organizacji przedszkolnej codzienności (wyjścia z domu, przerwy świąteczne i wakacyjne, choroby)
  • Jak rozumieć różne zgłaszane przez nauczycielki "problematyczne" zachowania naszego dziecka? 
  • Jak dbać o dobrą komunikację z przedszkolem?
Książka zwraca uwage na to jak ważna jest jasna i otwarta komunikacja oraz zaufanie do ludzi, którym powierzamy opiekę nad naszymi dziećmi. Daje rodzicom narzędzia z których mogą skorzystać kiedy pojawiają się trudności we współpracy. Przede wszystkim zachęca do szczerego, osobistego kontaktu. Podkreśla kompetencje rodziców i ich wiodącą rolę w procesie edukacji przedskolnej - to rodzice są ekspertami od swoich dzieci i to oni mają decydujący głos w kwestiach związanych z ich edukacją.

Autorka opowiada o rzeczywistości przedszkolnej w sposób, z którego mogą skorzystać zarówno rodzice dzieci chodzących do przedszkoli systemowych/tradycyjnych, jak i tych deklarujących się podążaniem za konkretną filozofią (Montessori, Waldorfskie, Demokratyczne, Bliskościowe, NVC, Leśne itp.) i posługujących się w związku z tym specyficznymi metodami nauczania, komunikacji, czy szerzej - rozumienia tego co sprzyja rozwojowi dziecka. Jednocześnie jest to przede wszystkim książka dla tych rodziców, którym zależy na dobrej więzi z dzieckiem. Na podążaniu za jego potrzebami i na wspieraniu go w rozwoju.

Byłoby wspaniale, gdyby ta pozycja trafiła nie tylko do rąk rodziców dzieci przedszkolnych, ale też nauczycieli pracujących w przedszkolach.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz